2011 m. lapkričio 13 d., sekmadienis

Apie tamsą, fanatizmą ir "davatkas"

Būkite palaiminti Viešpaties Jėzaus Kristaus vardu. Jūs, kurie tikite Jį jau esate esate palaiminti visais dvasiniais palaiminimais (Ef 1 sk), o kurie netikite tiesiog siūlau užmesti akį, gal atrasite sau ką naudingo...

Taigi, pagalvokime šį kartą apie tamsą ir tai, kas liaudyje vadinama "davatka" arba davatkišku elgesiu. Kai žmonės sako: "štai kokia davatka" arba "jis tikras davatka" - kas gi tai? Įdomu, kad šis žodis gali būti taikomas tiek vyriškai, tiek moteriškai giminei. Kai kurių teologų požiūriu, kurie žiūri šio žodžio etimologinę kilmę, davatka turi teigiamą pusę ir yra kaip pamaldaus žmogaus apibūdinimas, bet kaip yra žmonių akyse? Kaip yra Jėzaus Kristaus - Dievo akyse? Kaip atpažinti davatką savyje? Galima pasakyti tik viena, kad tamsa veda į fanatizmą, o fanatizmas į davatkiškumą, bet visi trys dalykai yra glaudžiai susiję ir vienas be kito negali.

Pažiūrėkim kelis svarbiausius bruožus "davatkos" ir fanatizmo:

1) Davatka yra tamsos žmogus, kuris pasižymi išoriniu pamaldumu dėl žmonių akių, nors yra miręs viduje dvasiškai, bet to nesuvokia. Jėzus Kristus sako fariziejams: "jūs pabaltinti karstai. Esate gražūs iš išorės, bet viduje pilni nedorybės". Ar mūsų dienomis yra tokių, kurie atspindi anų laikų fariziejus? O kaip su manim...pažiūrėkim sau į širdį.

2) Davatka išimtinai būna nusiteikusi fanatiškai ir joje pilna tamsos. Būtent šis reiškinys pasireiškia Dievo Žodžio - Biblijos niekinime. Tai pat fanatizmas pasireiškia, bet kokio pataisymo nepriėmime. Tiesiog davatka aklai eina "į mirtį už savo aklumą, kuriuo įtikėjus". Dažnai labai (atkreipkite dėmesį) Biblijos niekinimas nebūna sąmoningas. Tiesiog toks asmuo yra pilnas prietarų, įvairiausių dogmų, baimių ir t.t, kurios absoliučiai neparemtos Šv. Raštu ar neturi pagrindo jame. Davatkos asmeniui nėra svarbu, kad Šv. Raštas sako kitaip, nes savo patirtį davatkos asmuo stato aukščiau Dievo Žodžio. Tai labai pavojingas laukas, nes asmeninė patirtis iškeliama aukščiau Dievo meilės ir Jo nurodymų bei Jo Išminties. Taigi, kaip sakė Levas Tolstojus ("didysis stačiatikių bažnyčios ekstremistas"): “Aš įsitikinau, kad mokymas (rusų provoslavų) bažnyčios yra teoretiškai pavojingas ir klastingas melas, praktiškai surinkimas pačių grubiausių prietarų ir burtų, visiškai paslepiančių viso krikščioniško mokymo prasmę”. Tą patį galiu pasakyti ir apie Romos sostą, nes savo teologija Roma ir stačiatikių bažnyčia turi labai daug bendro. Taigi, Davatkai nerūpi Dievo Žodis, jos patirtis jai yra "dievo žodis".


3) Davatka paprastai būna labai kategoriška, pikta, pagiežinga, bet kokiam kitam požiūriui. Tai dar galima prilyginti fanatizmui, nes nors ir pamokyta davatka žiūrėti šviesaus požiūrio ir parodyta Dievo Žodžiu ji paprastai perkreipia veidą pikta grimasa arba išjuokia tai ką sakai.


4) Davatkų yra visur. Taip pat ir netradicinėse evangelinėse bendruomenėse. Ypač mažesnėse, kai kuriose turinčiose net sektantiškų bruožų, bet dažniausiai kaip sakiau tai yra visuotinai pripažintos religijos pasekmė - elitizmas. Jėzus sakė fariziejams: "jūs vergai". O fariziejai atsakė: " mes niekada niekam nevergavome, esame Abraomo palikuonys". Taigi, mūsų laikais taipogi daugybė išdidžių besipuikuojančių fariziejų, kurie save laiko ne Abraomo, bet apaštalo Petro palikuonimis. Išdidžiai tvirtina: "mes PEtro įpėdiniai ir ant PEtro stovime uolos, priklausome PEtro bažnyčiai ir dėl to esame laisvi ir išgelbėti". IR būtent ši puikybė juos pražudys, kaip, kad pražudė fariziejus. Visuotinis aklumas.

Taigi, raginu nepasiduoti tamsumui, kuris yra kategoriškume ir t.t, fanatizmui ir netapti davatkomis "pabaltintais karstais". Tegul kiekvieno tikėjimas būna gilus ir asmeninis, tarp jo ir Dievo, o ne kitiems demonstruoti skirtas. Tegul jūsų patirtys, prietarai bei tėvų ir prosenelių tradicijos neužgožia Dievo Žodžio - Biblijos!! Kitu atveju esate mirę. Taip pat raginu būti pakančiais kitaip mastančiam ar nepriimančiam jūsų skelbimo, nes juk tiek daug įvairovės pasaulyje. Raginu išlikti blaiviems vyskupišku blaivumu! (laiškas Titui I sk 7 - 8 eil "Nes vyskupas, kaip Dievo ukvedys...........turi būti svetingas, trokštantis gero, BLAIVIAI MASTANTIS, teisingas, šventas, susivaldantis". Amen.

8 komentarai:

  1. Įdomu, kodėl neleidžiama objektyviia vertinti...ir nepalankūs komentarai ištrinami..Negi ko nors bijoma ? :)
    Juk ir šitas bus ištrintas :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Kaip suprantu, tai davatkiškumas davatkiškumui nelygu ir fanatizmas fanatizmui nelygu:
    fanatizmas - kai tu dėl Kristaus pamiršti save, ko tu nori ar net ko tau reikia, bet rūpiniesi artimu, negali nedaryti gero artimui net jei tai tau kainuotų tavo gerovę, pvz, ar tu būsi pavalgęs ir gerai apsirengęs ar ne (bet tai darysi nuoširdžiai, iš meilės Dievui ir artimui)...
    Kitas fanatizmas - kai tu Dievo vardu eini žudyti...
    Davatka netikinčiam žmogui gali būti apskritai į bažnyčią sekmadienį tenueinantis žmogus. Galiausiai, matydami daug besimeldžiantį žmogų lygiai taip pat galime jį palaikyti davatka.
    Kita vertus, ar davatkiškumas negali būti tai, kai tu dar už bažnyčios durų nespėjęs išeiti kitus apkalbinėji, pasakoji kas, kur, kaip, ką ir kam padarė ir t.t ir pan.?
    Be to, nemanau, kad dera kategoriškai peikti katalikų ar provoslavų Bažnyčias ir teigti, kad jos yra visiškai blogos ir netinkamos. Nemanau, kad yra bent viena benduomenė, kuri būtų tiesiog ideali ir be jokių trūkumų. Neveltui yra sakoma, kad katalikų Bažnyčia yra pūliuojanti nuo žaizdų ir kartu gyjanti (nes Jėzus ją gydo). Nežinau kaip su provoslavų Bažnyčia ir kitomis krikčioniškomis Bažnyčiomis ir bendruomenėmis. Turėtų būti panašiai :)

    AtsakytiPanaikinti
  3. Patiko, ačiū. Paaiškinkit prašau kodėl "netradicinėse" evangeliškose bendruomenėse. Ar yra ir tradicinių evangeliškų bendruomenių?
    Mindaugas

    AtsakytiPanaikinti
  4. Atsakymas į klausimą kodėl trinami komentarai kai kurie. Taip yra todėl, kad dažnai komentarai būna įžeidžiantys asmenį, taikyti asmeniškai, pagiežingi, išdidūs ar kt. Talpinami tie komentarai, kurie atitinka bendražmogiškas etikos normas.

    AtsakytiPanaikinti
  5. Anona, sutinku su tuo ką sakote, kad fanatizmui nelygus. Juk su Kristaus vardu ordinas ištisus tūkstančius pražudė - ar tai nefanatiška? Ar bent menkiausia prievarta prieš žmogų skelbiant Evangeliją neuždaro jo laisvos valios pasirinkimo tikėti arba ne? Dievas ir prievarta yra nesuderinami dalykai, prievarta kyla iš blogio. Kaip ir sakėte :)

    Na, o katalikų ar provoslavų bažnyčios peikiamos tik tuo atžvilgiu, kad daugelį amžių klaidina žmones. Dar iki šiai dienai pardavinėjamos mišios vaduoti žmones iš skaistyklos ar sušvelninti jų kančias, iki šiai dienai vyksta sakramentų prekyba ir t.t Daugybė dogmų absoliučiai neturi arba yra beveik neparemtos Šventuoju Raštu. Tai jau nešvaraus pelno ieškojimu kvepia...

    AtsakytiPanaikinti
  6. Mindaugai, ačiū už klausimą.
    Pagal Lietuvos Respublikos įstatymus tradicinėmis religinėmis bendruomenėmis pripažintos yra tos bendruomenės, kurios Lietuvoje turi savo bendrijas daugiau kaip 30 metų (jei ne daugiau) (buvo 25 iki liepos dar). Tokios religinės bendrijos gauna piniginę paramą iš valstybės.

    O žiūrint kitos pusės, tai tradiciškai tradicinėmis evangelinėmis bendruomenėmis bent Lietuvoje yra laikomos - evangelikai reformatai ir evangelikai liuteronai. Dar galima būtų priskirti baptistus, nors šie negauna paramos iš valstybės kaip liuteronai ar reformatai, nors Lietuvoje įsikūrę nuo XIX a.

    O netradicinėse neblaivus požiūris realiausiai dažnai pasireiškia fundamentalisniame - pažodiniame Šv. Rašto interpretavime. Pavojus tas, kad tokios bendruomenės neretais atvejais turi vieną ar kelis lyderius, kurie gali klysti ir jų Rašto supratimu formuojami ir kiti bendruomenės nariai. Visa laimė, jeigu šie vadovai blaivaus mastymo, o jeigu ne? Taigi, kartais nežiūrima yra viso konteksto, o paimama eilutė ar kelios ir iš to padaroma "tiesa".

    AtsakytiPanaikinti
  7. O gal turite straipsnelį apie sektantiškus bruožus. Kaip atskirti sektą nuo bažnyčios/bendruomenės? Ačiū

    AtsakytiPanaikinti
  8. Geras H. Lohayne, Klaipėdoje esančio teologijos universiteto dėstytojo straipsnis - "Kas yra sekta ir kokie jos bruožai" - http://www.lksb.lt/straipsniai/straipsnis-107.htm . Pagal šiuos bruožus galima atpažinti kur sveika bažnyčia, o kuri yra sekta ar turinti sektos bruožų :). Gero skaitymo :).

    AtsakytiPanaikinti